Aktivity CDV při implementaci auditu bezpečnosti pozemních komunikací

Vývoj od roku 2015

I v tomto roce probíhají další školení i proškolení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací ve všech čtyřek akreditovaných střediscích. Více informací můžete najít na www.audit-bezpecnosti.cz.

Zde je seznam všech auditorů bezpečnosti pozemních komunikací, kterým bylo uděleno povolení k výkonu činnost.

Vývoj od roku 2010 do roku 2014

V roce 2010 — 2011 se CDV účastní evropského výzkumného projektu PILOT4SAFETY. Tento projekt se zabýval harmonizací školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací v rámci EU a aplikací bezpečnostní inspekce a auditu na silnicích nižších kategorií v extravilánu. Hlavní výstup projektu představuje odborná publikace „Manuál bezpečnosti dvoupruhových pozemních komunikací v extravilánu“. Zde si tento materiál, určený pro další vzdělávání auditorů bezpečnosti, můžete stáhnout.

V roce 2011 byla dokončena transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury ze dne 19. listopadu 2008 do právního řádu České republiky. Nástroje bezpečné infrastruktury jsou povinné pouze na pozemních komunikacích zařazených do sítě TEN-T. Stávající auditoři bezpečnosti pozemních komunikací vykonali v roce 2011 zkoušku na Ministerstvu dopravy.

Ministerstvo dopravy udělilo v roce 2012 akreditaci pro provádění školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací čtyřem subjektům — CDV, VUT, ČVUT a AF-CITYPLAN. První kolo školení probíhá na podzim roku 2012.

Od té doby probíhají školení auditorů ve všech těchto střediscích.

V roce 2012 byla vydána metodika pro zpracování auditu bezpečnosti pozemních komunikací. V roce 2013 pak byla vydána aktualizovaná metodika k bezpečnostní inspekci územních komunikací. V tomto roce také vyšla metodika pro sledování a vyhodnocování dopravních konfliktů. Více informací je možné nalézt na www.audit-bezpecnosti.cz.

Provádět audit bezpečnosti je možné pouze s povolením Ministerstva dopravy ČR, které má platnost 3 roky. Tato tříletá lhůta platnosti se počítá ode dne vydání povolení. Prodloužení platnosti povolení k výkonu činnosti Auditora bezpečnosti pozemních komunikací podle § 18h zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, se vydává na základě absolvování pravidelného školení podle § 18j odst. 4 uvedeného zákona do konce třetího roku ode dne vydání povolení (nebo konání předchozího pravidelného školení).

Proto od roku 2014 probíhají také pravidelná školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací.

Vývoj od roku 2006 do roku 2010

V květnu 2006 byly ve VĚSTNÍKU DOPRAVY č. 12 (ze dne 7. června 2006) Ministerstva dopravy ČR v oznamovací části zveřejněny podrobnější údaje o auditu bezpečnosti pozemních komunikací. Věstník oznamuje:

„Bezpečnostním auditem se rozumí audit projektové dokumentace od fáze koncepce až do fáze dokumentace pro provádění stavby. Centrum dopravního výzkumu zpracovalo na základě projektu vědy a výzkumu “Bezpečnostní audit pozemních komunikací“ č. CE803110003 „Metodiku pro provádění bezpečnostního auditu“ včetně potřebné dokumentace. Tato metodika je závazná pro školení expertů — auditorů bezpečnosti pozemních komunikací.

CDV zahájilo systém školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací a ve dvou kolech (jaro a podzim) 2006 bylo vyškoleno prvních 48 bezpečnostních auditorů. V roce 2007 proběhlo 3. kolo. Ke dni 28. 5. 2008 bylo ukončeno čtvrté kolo školení Bezpečnostních auditorů a již celkem 90 absolventům těchto školení byla předána osvědčení o absolvování tohoto kurzu. Jejich seznam naleznete zde  ( 183,71 KB) .

Souběžně CDV na objednávku Ministerstva dopravy propagovalo audit bezpečnosti pozemních komunikací sérií akreditovaných jednodenních školení, které bylo určeno zejména pro úředníky z odborů dopravy. V roce 2006 bylo uspořádáno 14 těchto školení (v každém kraji ČR jedno).

Vývoj v letech 2000 — 2005

Od roku 2000 tým řešitelů Centra dopravního výzkumu ověřoval Metodiku provádění bezpečnostního auditu v praxi. Postupně byly zpracovány pilotní projekty pro různé objednatele (obce, kraje i soukromé investory). Zkušenosti z těchto pilotních auditů bezpečnosti pozemních komunikací byly průběžně zveřejňovány v odborném tisku a také na konferencích a seminářích.

Do dubna 2005 bylo pracovníky CDV vypracováno přes 50 zakázek, které nesly znaky auditu bezpečnosti pozemních komunikací. Při řešení pilotních projektů byly ověřeny teoretické postupy zpracování auditu bezpečnosti pozemních komunikací. Na základě praktických zkušeností byla doplněna metodika provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací a vypracován návrh výukové osnovy školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací. Verze Metodiky z roku 2000 byla postupně upravena i na základě zkušeností ze zahraničí a v roce 2006 byla vydána její aktualizovaná verze. Tato metodika stanovuje pravidla, jejichž uplatňování umožňuje sjednocení provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací v České republice.

V letech 2004 — 2005 byl připraven systém školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací, úředníků a odborné veřejnosti.

Důležitý zdroj informací a poznatků o auditu bezpečnosti pozemních komunikací představuje výzkumný projekt 6.rámcového programu EU s názvem RIPCORD-ISEREST, jehož se CDV účastní.

Pilotní studie a vývoj auditu bezpečnosti pozemních komunikací v České republice v letech 1996 — 2000

Již v letech 1996 — 2000 zpracovalo Centrum dopravního výzkumu v rámci výzkumného projektu zadaného Ministerstvem dopravy ČR metodiku provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací. Provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací však nebylo nijak legislativně ukotveno a bylo (a stále je) založeno na bázi dobrovolnosti — záleží pouze na osvícenosti investorů, zda si audit bezpečnostii pozemních komunikací na své projekty objednají.