Úvodní strana  »  Tiskové zprávy  »  Had Eda bude provázet děti na jejich cestě do školy

Had Eda bude provázet děti na jejich cestě do školy

Tisková zpráva

Brno, 22. února 2016

Tak trochu jako začarovaný kruh působí situace před stovkami základních škol v českých městech. Půlhodinu před začátkem vyučování tu vrcholí dopravní špička, během níž se na místě otočí množství automobilů, které přivážejí děti do školy. I bez složitých dopravních opatření je možné každou třetí cestu autem vyměnit za školní autobus, cestu pěšky, na kole nebo spolujízdu více dětí společně. Zjistil to průzkum Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), do něhož se zapojilo už kolem pěti tisíců dětí mladšího školního věku. CDV pro ně zorganizovalo hru s názvem „Oblékáme hada Edu“.

České školy se stále častěji potýkají s ranní dopravní špičkou, kdy se mezi parkujícími auty proplétají školáci, kteří přicházejí pěšky nebo na kole. „Více než čtvrtinu dětí dováží do školy rodiče automobilem. Hra s názvem Oblékáme hada Edu má pomoci zlepšit situaci. Pokud se rodiče domluví, že budou parkovat v docházkové vzdálenosti od školy, střídat se v přivážení dětí, pomáhají tím nejen zvýšit bezpečnost, ale také zlepšit kvalitu vzduchu, který děti dýchají,“ komentuje to Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu, v. v. i., které provádělo průzkum mezi dětmi.

Hra s názvem „Oblékáme hada Edu“ je českou verzí mezinárodního projektu „Traffic Snake Game“, který probíhá ve více než 1500 školách ve 20 evropských zemích.
Hra cílí na děti mladšího školního věku, které motivuje k tomu, aby při cestách do školy využívaly různé způsoby dopravy. Kromě jiného patří mezi takové způsoby například i tzv. carpooling, spolujízda, kdy více spolužáků sdílí cestu autem a v dopravě do školy se rodiče střídají. Během dvou týdnů děti dostávají nálepky za každou cestu, kterou vykonají na kole, pěšky, autobusem, tramvají/metrem/vlakem nebo právě s využitím spolujízdy.

„Pro některé rodiny je organizačně nutné dovážet děti do školy právě autem. Naše akce míří na ty rodiny, které mohou využít jiný způsob dopravy a nezpůsobí jim to vážné komplikace,“ říká Danuše Strnadová z CDV, která má na starosti organizaci hry v České republice. Akce proběhly v českých a slovenských školách v 19 městech a obcích, mezi jiným například v Brně, Jihlavě, Českých Budějovicích nebo v Lysé nad Labem.

Jak se ukázalo, děti dokázaly přestoupit z aut při každé třetí cestě, kterou původně absolvovaly takzvaným mama-taxi. Podíl šetrnějších cest tak vzrostl z původních 73 % na 84 %. Děti měly v rámci kampaně možnost nejen soutěžit, s pomocí hada Edy se podařilo ušetřit cca 5 tun emisí CO2. V evropské kampani se pomocí změny dopravního chování již podařilo ušetřit přibližně 226 tun emisí CO2.

Většina českých škol zaznamenala během hry výrazné zlepšení, místy až o více než 20 %. „Zapojit se do mezinárodního projektu jsme se prvotně rozhodli z důvodu velmi špatné dopravní situace ráno před školou,“ říká třídní učitelka Petra Zemanová, která učí na škole J. A. Komenského v Lysé nad Labem. Vyhodnotit akci pomohl také dotazník, který škola rozeslala rodičům dětí. „Velká část rodičů upozornila na několik nedostatků, například na chybějící přechody nebo stojany na kola,“ komentuje výsledky Petra Zemanová. Škola se rozhodla jít ještě o krok dále a ve spolupráci s dopravní komisí města chystá pro tento rok několik dopravních opatření, která mohou zvýšit bezpečnost před školou.

Nejde ale jen o životní prostředí, kampaň v základních školách chce také přispět k řešení dalšího závažného problému, kterým je nedostatek pohybu u školních dětí. Doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) na hodinu pohybu denně splňuje pouze pětina dívek a čtvrtina chlapců. Zjistil to mezinárodní výzkum HBSC z roku 2010.
Jak ukázaly výsledky, v České republice narůstá podíl dětí s nadváhou. Mohou za to především stravovací návyky, sedavý způsob života a nedostatek pohybu. Mezi chlapci ve věku 11-15 let se nadváha nebo obezita týká 19 % z nich (tedy prakticky každého pátého). Právě ve škole se přitom vytváření základní návyky, které obvykle ovlivňují životní styl po celý život. Dospělí v Česku přitom bojují s nadváhou a obezitou ještě častěji - více než polovina dospělých Čechů (57 %) má vyšší než normální hmotnost.
Hra, jejímž symbolem je had Eda, přidává do programu pohyb, který je pro děti přirozený, ať už jde o chůzi, běh, jízdu na kole nebo koloběžce.


FOTOGRAFIE:


TZ220216obr1

Foto 1 – Práce dětí na základní škole Kaštanová v Třinci. Autor: archiv ZŠ a MŠ Kaštanová v Třinci


TZ220216obr2

Foto 2 – V Brně se staly hitem koloběžky. Autor: archiv ZŠ Arménská v Brně


TZ220216obr3

Foto 3 – Hra doplňuje také dopravní výuku, kde se děti učí pravidla silničního provozu. Autor: archiv ZŠ a MŠ Kaštanová v Třinci


TZ220216obr4

Foto 4 – Děti na cestě do školy autobusem. Autor: archiv ZŠ a MŠ Kaštanová v Třinci


KONTAKT:

Více informací najdete na trafficsnakegame.eu.


Kampaň Oblékáme hada Edu (v originále Traffic Snake Game)

  • Hra propaguje udržitelné formy dopravy jako zábavné, společenské a zdravé aktivity jak pro životní prostředí, tak pro rodiče/děti.

Pro koho je hra určená:

  • Zejména pro žáky a učitele na I. stupni ZŠ

Jak hra probíhá:

Škola podle svých možností vybírá dva týdny ve školním roce pro spuštění kampaně. Během těchto dvou týdnů děti lepí na hada puntíky pokaždé, když pro cestu do školy použijí jeden z udržitelných způsobů dopravy (chůzi, kolo, veřejnou dopravu nebo spolujízdu). Každá škola si na začátku kampaně stanoví své vlastní cíle. Úkolem je zaplnit hada puntíky do konce dvou týdnů. Za vyplnění určitých předem stanovaných cílů (milníků) děti dostávají menší odměnu, např. den bez domácích úkolů, 15 minut přestávky navíc či něco podobného.
Po vyplnění celého hada čeká děti větší odměna za splnění svých cílů, např. nový přístřešek k odložení jízdních kol, pěší nebo cyklistický výlet nebo různé odměny, které může škola zorganizovat. Tři týdny po skončení hry jsou všechna sesbíraná data hodnocena a analyzována.

Co projekt znamená pro školu:

  • Možnost zlepšit dopravní situaci před školou.
  • Možnost porovnání výsledků škol v tuzemsku i zahraničí.
  • Možnost soutěžit mezi třídami.
  • Šanci navázat bližší spolupráci s rodiči.
  • Město může výsledky využít pro případné návrhy dopravních opatření.
  • Děti se zábavnou formou učí o výhodách udržitelných forem dopravy.

Hra začala jako malá kampaň pouze s hrstkou škol ve Flandrech v Belgii. V současné době se do ní zapojily školy ve 20 zemích v celé Evropě, mimo jiné v Německu, Rakousku, Maďarsku, na Slovensku a jinde.