V EU se vloni prodalo 1 243 elektrických nákladních vozidel, meziročně o 27 % více

Tisková zpráva

8. března 2022, Ostrava/Brno

  • v zemích EU* bylo v roce 2021 registrováno 266 287 nových nákladních vozidel, meziročně o 14 % více, podíl paliv 2021 vs 2020:
    • elektřina 0,5 % vs 0,4 %, plyn** 3,6 % vs 3,0 %, nafta 95,8 % vs 96,5 %
  • v Česku bylo v roce 2021 registrováno 7 743 nových nákladních vozidel, meziročně o 14 % více, podíl paliv 2021 vs 2020:
    • elektřina 0,03 % vs 0 %, plyn 0,84 % vs 1,19 %, nafta 99,1 % vs 98,8 %

*mimo data pro Bulharsko, Litvu a Maltu, ta nejsou k dispozici; ** zemní plyn, LPG, biopaliva a etanol


TZ: V EU se vloni prodalo 1 243 elektrických nákladních vozidel, meziročně o 27 % více 01

Obrázek 1: Elektrické nákladní vozidlo Volvo FL Electric registrované v České republice v roce 2021

Celkově v roce 2021 vzrostly registrace nových elektrických nákladních vozidel (bateriová elektrická vozidla, elektrická vozidla s palivovými články, vozidla s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridní vozidla) o 26,6 %, z 982 kusů v roce 2020 na 1 243 elektrických vozidel v roce 2021. Při pohledu na hlavní trhy EU zaznamenalo Španělsko nejsilnější růst (+137,5 %), následovala Francie (+88,5 %), zatímco registrace v Itálii stagnovaly. Německo zaznamenalo mírný růst (+15,8 %), ale s 987 prodanými kusy představovalo naprostou většinu všech nových elektrických nákladních vozidel v zemích EU. Na druhém místě se umístilo Nizozemsko se 75 registracemi (+82,9 ​​%). V důsledku toho se podíl EV na prodejích nových nákladních vozidel zvýšil z 0,4 % v roce 2020 na 0,5 % v loňském roce.

Alternativní paliva, která zahrnují zemní plyn, LPG, biopaliva a etanol, tvořila v roce 2021 většinu nákladních vozidel s alternativním pohonem prodávaných v EU s celkovým podílem na trhu 3,6 % (nárůst ze 3,0 % v roce 2020). Poptávka v zemích EU vzrostla o 40,7 %, v loňském roce se prodalo celkem 9 688 vozidel. Hlavními trhy pro tato nákladní vozidla bylo Německo (2 258 kusů; +37,5 %), Francie (1 858; +20,0 %) a Polsko (1 596; +119,2 %).


TZ: V EU se vloni prodalo 1 243 elektrických nákladních vozidel, meziročně o 27 % více 02

Obrázek 2: Vývoj registrací nových elektrických a plynových nákladních vozidel v Evropské unii v období 2018–2021


TZ: V EU se vloni prodalo 1 243 elektrických nákladních vozidel, meziročně o 27 % více 03

Obrázek 3: Podíl registrací nových elektrických a plynových nákladních vozidel v zemích Evropské unie v roce 2021

Aktualizovaná interaktivní grafika k registracím nových nákladních vozidel v zemích Evropské unie je k dispozici na webu www.cistadoprava.cz. V detailu lze mj. zjistit vývoj a stav v konkrétní zemi EU dle všech druhů paliv (pozn. mimo elektrická, plynová i hybridní, benzínová a naftová).

„S půlprocentním podílem tak každé 200. nové nákladní vozidlo bylo v zemích Evropské unie v uplynulém roce elektrické (pozn. s 18,4% podílem pak v případě osobních přibližně každé páté). Na jedno nově registrované elektrické nákladní vozidlo (ENV) připadalo téměř 8 plynových. Přestože trh s ENV ve srovnání s trhem osobních automobilů je prakticky na začátku, nejvyšší podíly ENV byly vloni evidovány v Německu (1,25 %), Švédsku (0,85 %) a Nizozemsku (0,64 %), v případě plynových pak v Lotyšsku (6,42 %), Švédsku (5,96 %) a Itálii (5,73 %). V České republice byla v uplynulém roce registrována 2 elektrická a 65 plynových nákladních vozidel, v součtu těchto vozidel nám patřila 12. příčka, podíl 0,87 % nás pak řadil na místo 19. Ze zemí V4 bylo před námi Polsko (4,94 %) a Slovensko (1,15 %), za námi pak Maďarsko (0,27 %). Dvě uvedená elektrická vozidla byla značky Volvo, z 65 plynových vozidel bylo 55 Iveco, 7 Mercedes-Benz, 2 Scania a 1 Renault,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

V Česku připadá na 1 elektrické nákladní vozidlo 42 plynových

V loňském roce byly v České republice registrovány 2 nákladní vozidla Volvo FL Electric, jedno z nich je využíváno jako testovací, druhé pak zajišťuje přepravu mezi 5 sklady ve Středočeském kraji, kde v distribučním centru Praha-Jirny společnost DHL pro tento účel vybudovala potřebnou infrastrukturu včetně dobíjecí stanice. Volvo FL Electric je bateriové elektrické vozidlo s celkovou hmotností až 16,7 tuny, výkonem až 130 kW (225 k) a dojezdem až 300 km. Kapacita akumulátorů a jejich počet se přizpůsobuje potřebám zákazníků, vozidlo lze vybavit třemi až šesti akumulátory o kapacitě 200-395 kWh.

„K 31.12.2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 6 bateriových elektrických nákladních vozidel kategorie N3, mimo 2 uvedená Volva se jednalo o 3 registrace vozidel značky Framo, tyto elektrické tahače využívá v rámci interní logistiky ŠKODA AUTO a 1 vozidlo Gaussin. Nákladních BEV je zatím v České republice poskrovnu, významně více registrací bylo evidováno u plynových vozidel, LNG vozidel bylo v registru 32 (27x Scania, 5x Volvo), CNG vozidel pak 220 (90x Scania, 88x Iveco, 16x Mercedes-Benz, 16x Renault, 5x Zoeller Systems, 2x ostatní). V součtu nejvíce elektrických a plynových vozidel kategorie N3 bylo registrováno ve Středočeském kraji (86), hl. m. Praze (38) a Moravskoslezském kraji (36),“ doplňuje Ing. Lukáš Kadula, výzkumný pracovník CDV.


TZ: V EU se vloni prodalo 1 243 elektrických nákladních vozidel, meziročně o 27 % více 04

Obrázek 4 Počet elektrických a plynových nákladních vozidel dle krajů v České republice (k 31.12.2021)

Detailní aktuální informace k registracím čistých vozidel jsou k dispozici zde.

Čistá doprava, nové webové stránky www.cistadoprava.cz

Logo Čistá doprava

Česká republika pokračuje v cíli zvýšit podíl čistých vozidel na českých silnicích prostřednictvím aktualizovaného Národního akčního plánu čisté mobility. Hlavní ambicí našeho webu www.cistadoprava.cz je poskytnout široké veřejnosti aktuální informace z oblasti čisté dopravy – data k vozidlovému parku, dobíjecí a plnicí infrastruktuře jak v Česku, tak i v zemích Evropské unie. V anketách zjišťujeme postoje veřejnosti k aktuálním tématům. Pro odbornou veřejnost je pak určena sekce projekty. Chcete-li být v obraze, můžete si požádat o zasílání novinek. Budeme také rádi za zpětnou vazbu

[1] ACEA: Fuel types of new trucks: diesel 95.8%, electric 0.5%, alternative fuels 3.6% share full-year 2021

Zdroj vstupních dat: Čistá doprava, ACEA, SDA, Ministerstvo dopravy
Grafy: Čistá doprava, CDV
Foto: Volvo Trucks
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno






Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.