Podíl nových elektrobusů v EU překročil loni 10 %, jak si vedlo Česko?

Tisková zpráva

15. března 2022, Ostrava/Brno

  • V zemích EU* bylo v roce 2021 registrováno 28 919 nových autobusů, meziročně o 3,4 % více,
  • podíl paliv v EU 2021 vs 2020:
    • elektřina 10,6 % vs 6,1 %, plyn** 10,5 % vs 11,1 %, nafta 68,8 % vs 73,2 %,
  • v Česku bylo v roce 2021 registrováno 954 nových autobusů, meziročně o 28 % méně,
  • podíl paliv v ČR 2021 vs 2020:
    • elektřina 0,2 % vs 0,5 %, plyn 7,4 % vs 19,7 %, nafta 91,9 % vs 79,8 %.

*údaje pro Bulharsko, Litvu a Maltu nejsou k dispozici; ** zemní plyn, LPG, biopaliva a etanol


TZ: Podíl nových elektrobusů v EU překročil loni 10 %, jak si vedlo Česko? 01

Obrázek 1: Městský nízkopodlažní elektrobus SOR EBN11, 2 z 60 vyrobených elektrobusů v roce 2021 byly registrovány v ČR.

V roce 2021 bylo 68,8 % všech nových autobusů registrovaných v Evropské unii naftových. Elektrobusy (bateriová elektrická vozidla, elektrická vozidla s palivovými články, vozidla s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridní vozidla) zaznamenaly silný růst, což vedlo k nárůstu jejich podílu na trhu z 6,1 % v roce 2020 na 10,6 % v loňském roce. Alternativní paliva, která zahrnují zemní plyn, LPG, biopaliva a etanol, se na všech nových autobusech podílela 10,5 %, zatímco hybridní elektrická vozidla představovala 10,1 % trhu. Dohromady tak všechna vozidla s alternativním pohonem tvořila v roce 2021 31,2 % trhu autobusů v EU. Trendy v uplynulých 4 letech jsou zřejmé z uvedeného Obrázku 2.


TZ: Podíl nových elektrobusů v EU překročil loni 10 %, jak si vedlo Česko? 02

Obrázek 2: Vývoj podílů registrací nových autobusů dle typu paliva v Evropské unii v období 2018–2021

V roce 2021 zaznamenaly registrace nových elektrobusů v EU silný růst (+78,7 %), celkem bylo registrováno 3 064 vozidel, podíl na trhu dosáhl 10,6 %. Nejvíce elektrobusů bylo registrováno ve Francii (622 kusů; +247,5 %), v Německu (613 kusů; +57,6 %) a Dánsku (224 kusů; +3 633 %). Zatímco Nizozemsko bylo v roce 2020 stále největším trhem s elektrobusy v EU, prodeje tam loni klesly o 57,6 %. Francie a Německo dohromady představovaly 40,3 % všech elektrobusů registrovaných v EU v roce 2021.

Celkem 10,5 % nově registrovaných autobusů v EU bylo v roce 2021 na alternativní paliva**, přičemž téměř všechny byly poháněny zemním plynem. Registrace nových autobusů na alternativní paliva v Evropské unii loni klesly o 2,3 % na 3 033 vozidel. Francie zaznamenala výrazný nárůst prodeje autobusů na alternativní paliva (+61,3 %), zatímco Španělsko a Itálie vykázaly pokles (-42,6 %, resp. -15,2 %).

Vývoj registrací elektrobusů a autobusů na alternativní paliva v uplynulých 4 letech je obsahem Obrázku 3.


TZ: Podíl nových elektrobusů v EU překročil loni 10 %, jak si vedlo Česko? 03

Obrázek 3: Vývoj registrací nových elektrických a plynových autobusů v Evropské unii v období 2018–2021

„V loňském roce bylo v zemích EU poprvé registrováno více nových autobusů na elektřinu než na plyn (3064 vs. 3 033), přibližně každý 9. nový autobus byl tedy elektrobusem. Nejvyšší podíly nových elektrobusů byly loni evidovány v Nizozemsku (55,9 %), Finsku (50,0 %) a Dánsku (34,4 %), v případě plynových pak v Estonsku (52,4 %), Portugalsku (26,3 %) a Francii (23,6 %). V České republice byly v uplynulém roce registrovány 2 elektrobusy a 71 plynových autobusů, v součtu těchto vozidel nám patřila 15. příčka, podíl 7,65 % nás pak řadil na místo 18. Ze zemí V4 bylo před námi Polsko (27,93 %) a Slovensko (8,70 %), za námi pak Maďarsko (4,65 %). Dva uvedené elektrobusy byly značky SOR, ze 71 plynových autobusů bylo 41 Iveco, 24 Solaris, 5 SOR a 1 Scania, uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

Podíly registrací nových elektrických a plynových autobusů jsou uvedeny na Obrázku 4.


TZ: Podíl nových elektrobusů v EU překročil loni 10 %, jak si vedlo Česko? 04

Obrázek 4: Podíl registrací nových elektrických a plynových autobusů v zemích Evropské unie v roce 2021

V Česku jezdí přes 100 elektrobusů, nejvíc v Moravskoslezském kraji

V loňském roce byly v České republice registrovány 2 elektrobusy SOR EBN11. Společnost SOR Libchavy, spol. s r.o., v loňském roce vyrobila 60 elektrobusů, ty se na celkové produkci výrobce podílely téměř 11 % (pozn. celkem bylo vyrobeno 552 autobusů). Celkově bylo v registru v Česku evidováno 107 elektrobusů, vývoj v posledních letech má však sestupnou tendenci. Zatímco v roce 2018 bylo registrováno 50 elektrobusů, o rok později 11, v roce 2020 6 a vloni pouze 2. Nejvíce, 69 z nich, bylo značky SOR, s 28 elektrobusy pak následovala značka ŠKODA. V Moravskoslezském kraji bylo registrováno 36 elektrobusů, v Královéhradeckém 25, v Jihočeském 16, v Pardubickém 14 a v hl. m. Praze 5.

„Tato čísla nejsou nikterak překvapující, když vezmeme v potaz vývoj finančních podpor v této oblasti ze strany státu. Zatímco v letech 2017-2019 podpořil stát nákup čistých autobusů poměrně výrazně z Integrovaného regionální ho operačního programu (IROP), v následujícím období již na takovouto podporu nebyly k dispozici žádné volné evropské finanční prostředky. Kromě toho se domnívám, že většina dopravních podniků v současnosti s nákupem zejména elektrických autobusů spíše vyčkává na dobu, kdy bude přijat nový zákon o nízkoemisních vozidlech, aby se jim tyto nákupy započítávaly do povinné kvóty, kterou po nich požaduje Evropská unie,“ dodává Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Nepoměrně významněji jsou v registru zastoupeny CNG autobusy, kterých bylo evidováno celkem 1 830, tj. 17x více než elektrobusů. Nejčastěji se jednalo o autobusy značek IVECO (634), SOR (604), SOLARIS (283), IRISBUS (117) a SCANIA (93). Dominantně, 38 % z celkových registrací CNG autobusů, jsou tato vozidla evidovaná v Moravskoslezském kraji (695), následuje kraj Středočeský (272), Jihomoravský (229), Zlínský (159) a Ústecký (105). Ani počet registrací CNG autobusů v roce 2021 však nelze považovat za uspokojivý, byl totiž nejnižší za posledních 7 let.


TZ: Podíl nových elektrobusů v EU překročil loni 10 %, jak si vedlo Česko? 05

Obrázek 5: Počet elektrických a plynových autobusů dle krajů v České republice (k 31.12.2021)

Detailní aktuální informace k registracím čistých vozidel jsou k dispozici zde.

Čistá doprava, nové webové stránky www.cistadoprava.cz

Logo Čistá doprava

Česká republika pokračuje v cíli zvýšit podíl čistých vozidel na českých silnicích prostřednictvím aktualizovaného Národního akčního plánu čisté mobility. Hlavní ambicí našeho webu www.cistadoprava.cz je poskytnout široké veřejnosti aktuální informace z oblasti čisté dopravy – data k vozidlovému parku, dobíjecí a plnicí infrastruktuře jak v Česku, tak i v zemích Evropské unie. V anketách zjišťujeme postoje veřejnosti k aktuálním tématům. Pro odbornou veřejnost je pak určena sekce projekty. Chcete-li být v obraze, můžete si požádat o zasílání novinek. Budeme také rádi za zpětnou vazbu

[1] ACEA: Fuel types of new buses: electric 10.6%, alternative fuels 10.5%, hybrid 10.1%, diesel 68.8% share in 202

Zdroj vstupních dat: Čistá doprava, ACEA, Ministerstvo dopravy, SDA, AutoSAP
Grafy: Čistá doprava, CDV
Foto: SOR Libchavy
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno






Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.