V Česku je v provozu deset tisíc elektrických motocyklů, loni jich přibylo přes sedmnáct set

Tisková zpráva

9. února 2024, Brno

V České republice je registrováno více než 1,3 milionu motocyklů, z toho téměř 10 tisíc elektrických, jejich podíl tak tvoří 0,75 %. Nejčastěji se lze s elektrickými motocykly setkat v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji, téměř tři z deseti provozovaných elektrických motocyklů je značky HECHT, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.

Omezený dojezd a vyšší pořizovací náklady byly jedny z omezujících faktorů masovějšího rozšíření elektrických motocyklů. Pokud však vezmeme v potaz potřeby průměrného motocyklisty, zejména pro pohyb v městském či příměstském provozu, faktor omezeného dojezdu nehraje až takovou roli. Nízké provozní náklady, okamžitý výkon, lokálně bezemisní doprava, tichý provoz a relativně snadná údržba – to jsou některé výhody, díky nímž si každoročně tyto dopravní prostředky vyhlédnou i v Česku vyšší stovky zákazníků.

K 31. 12. 2023 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 9 970 bateriových elektrických vozidel (BEVs) kategorie L. V loňském roce bylo v České republice registrováno přes 26 tisíc nových motocyklů, značky HONDA, CF MOTO, YAMAHA, KTM, BMW a PIAGGIO patřily k těm nejčetněji registrovaným. „V roce 2023 bylo evidováno 1 743 BEVs kategorie L, meziročně o 195 méně, tj. -10 %. Celkem 490 elektrických motocyklů registrovala značka HECHT, tj. 28 %, s odstupem pak následovaly značky LMI (81), SUPER SOCO (81), HORWIN (70) a SMARDA (61). Drtivá většina loni registrovaných elektrických motocyklů byla nová (98 %), firemní zákazníci registrovali 521 BEVs, tj. 30 %,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Pokud se podíváme na zastoupení BEVs v registru, pak lze konstatovat, že podíl elektrických motocyklů je více než dvojnásobný oproti segmentu osobních automobilů – podíl u kategorie L dosáhl na konci loňského roku 0,75 %, v případě osobních vozidel kategorie M1 činil 0,34 %. Tradiční motocyklové značky buď zatím v registru v oblasti elektrických motocyklů nejsou zastoupeny vůbec – např. HONDA, CF MOTO, APRILIA, KAWASAKI, nebo jen velmi sporadicky – KTM (120), KENTOYA (69), BMW (60), SEGWAY (45), PIAGGIO (41), YAMAHA (16).“

„Tradiční“ motocyklové značky v loňském roce v Česku registrovaly např. 16 elektrických skútrů BMW CE04, 12 elektrických skútrů YAMAHA NEO ESS025 nebo 9 terénních motocyklů KTM FREERIDE E-XC, za zmínku stojí také 32 registrací českého elektrického mopedu MOPEDIX Electrix.

Celkový meziroční pokles registrací elektrických motocyklů o 10 % byl způsoben především propadem registrací lídra trhu, společnosti HECHT, která v loňském roce nenavázala na každoroční zvyšující se počet registrovaných elektrických motocyklů, když oproti svému maximu – 812 vozidlům v roce 2022, meziročně registrovala o 322 vozidel kategorie L méně, tj. 40% pokles registrací elektrických motocyklů. I přes uvedený pokles byla a je společnost HECHT na trhu s elektrickými motocykly v Česku lídrem. V loňském roce byl největší zájem zákazníků o elektrický skútr HECHT COCIS s max. rychlostí 45 km/h, který se nabízí jak jako jednostopý s dojezdem až 60 km za cenu 34 990 Kč, tak také jako tříkolka s dojezdem až 50 km za cenu 44 990 Kč.

Vozidla kategorie L zahrnují dvoukolová, tříkolová a čtyřkolová motorová vozidla rozdělená do kategorií podle článku 4 a přílohy I, včetně motokol, dvoukolových a tříkolových mopedů, dvoukolových a tříkolových motocyklů, motocyklů s postranním vozíkem, lehkých a těžkých silničních čtyřkolek a lehkých a těžkých quadrimobilů – viz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly.

Přihlásit se k odběru novinek z webu Čistá doprava lze zde.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz
Foto: HECHT (titulní), BMW, YAMAHA, KTM (video)

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.