Úvodní strana  »  Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti

Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti

Abstrakt
Dodržování nejvyšší dovolené rychlosti je podmíněno řadou faktorů, zejména designem komunikace, ale i postoji řidičů a celospolečenskou tolerancí vůči rizikovému chování. Článek přináší údaje získané v mezinárodním dotazovacím průzkumu ESRA3 o chování a názorech účastníků silničního provozu ve vztahu k problematice rychlosti; zjištění jsou porovnána s výstupy měření nepřímých ukazatelů bezpečnosti (dále NUB). Výsledky dotazování stejně jako výsledky sledování v terénu potvrzují, že míra překračování rychlostních limitů je v ČR značná. V rámci Evropy patří ČR k zemím s nadprůměrným výskytem tohoto rizikového chování, které je navíc většinou účastníků provozu tolerováno (s výjimkou překračování limitu v intravilánu). Více než dvě třetiny českých řidičů na cestě nepočítají s možností policejní kontroly. Podpora opatření ke snížení rychlosti je mimořádně nízká. Plošné zavedení rychlosti 30 km/h v obcích má v ČR vůbec nejnižší podporu z 39 zemí podílejících se na projektu ESRA3; podpora limitu 80 km/h na komunikacích mimo obec je třetí nejnižší mezi zúčastněnými evropskými státy.


Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti


Citace
SKLÁDANÁ, Pavlína, BUCSUHÁZY, Kateřina, KADULA, Lukáš, KŠICOVÁ, Eva, 2025. Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti. Silniční obzor. 86 (1), 16-21. ISSN 0322-7154.