Úvodní strana  »  Výzkum  »  Oblast strategií a analýz bezpečnosti (O36)

Oblast strategií a analýz bezpečnosti (O36)

Klíčovým prvkem oblasti je zpracování strategických dokumentů a následná analýza, příp. revize jejich naplňování. Jedná se například o Strategii BESIP 2021-2030, kterou svým usnesením č. 8 ze dne 4. ledna 2021 schválila vláda České republiky. Priority obsažené v materiálu jsou plně v souladu s cíli stanovenými členskými státy Evropské unie a Organizace spojených národů, které si vytyčily za cíl snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na pozemních komunikacích o polovinu (v roce 2030 o 50 % méně vůči výchozímu stavu).

Základní filozofií Strategie je potvrzení VIZE NULA, ke které se v následující dekádě chce ČR významně přiblížit. VIZE NULA považuje za nepřijatelné, aby v silničním provozu došlo k usmrcení nebo vážnému zranění. Pro naplnění této vize je nutné vytvářet bezpečný systém, jehož součástí jsou účastníci provozu, vozidla a dopravní infrastruktura. Právě bezpečné chování účastníků silničního provozu, bezpečné vozidlo a bezpečná infrastruktura tvoří základní pilíře Strategie. Klíčová je provázanost Strategie s dalšími strategickými a resortními dokumenty. Společnost není ochotna akceptovat smrtelné úrazy na pracovištích, v letecké či železniční dopravě – proč by silniční doprava měla být výjimkou?

Naši pracovníci se věnují výzkumu, vývoji a expertní činnosti. Jejich výsledky tvoří podklady pro rozhodování a řízení. Jako příklad lze uvést zpracovaní následujících strategických dokumentů:

  • Strategie BESIP 2021–2030 (dále jen „Strategie“), jedná se o tvorbu a pravidelné vyhodnocení plnění Strategie vč. akčního plánu,
  • tvorba místních/krajských strategií BESIP a průběžné hodnocení jejich plnění,
  • vývoj metodik pro tvorbu strategie bezpečnosti silničního provozu města,
  • vývoj metodik pro implementaci opatření stanovených místní strategií do praxe,
  • vytvoření databáze judikatury k náhradě újmy na zdraví, ve spolupráci s Nejvyšším soudem ČR, sloužící pro podporu a sjednocení rozhodování ohledně nemajetkové újmy na zdraví,
  • dlouhodobé naplňování, rozšiřování a využívání národních i mezinárodních databází nehodových dat jako je IRTAD nebo CARE,
  • analýzy složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility,
  • tematické analýzy z oblasti strategických priorit BESIP,
  • vývoj následků dopravních nehod v ČR a Evropě, srovnání klíčových ukazatelů,
  • odborná a informační podpora s využitím podkladů z ETSC,
  • odborná a informační podpora pracovní skupiny Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu,
  • rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů.

V rámci zpracování národní, krajských a místních strategií BESIP spolupracujeme se státní správou a samosprávou, a to zejména na jednáních zastupitelstva kraje, města a na Komisích BESIP. Vydáváme certifikované metodiky, poskytujeme služby a konzultace. S výstupy naší práce se setkáte na stránkách Observatoře bezpečnosti silničního provozu a v dalších médiích, ale také v odborných vědeckých časopisech a na konferencích. Z poslední doby lze například uvést:

  • Vyhodnocení Strategie BESIP Zlínského kraje za rok 2019 & Transport Test Grid
  • Přínosy tvorby místních strategií pro zvýšení bezpečnosti dopravy v obcích Zlínského kraje
  • Dopravní konference s BESIPEM a FZŠ (příspěvek na Téma Vyhodnocení plnění Strategie BESIP 2019)
  • Chytrá řešení zvyšují kvalitu života (příspěvek na téma Přínosy místních strategií BESIP)
  • Následky dopravních nehod v období nouzového stavu, Dopravní inženýrství 04/2020
  • Následky nehod v roce 2019 dle druhu komunikací, Silniční obzor 04/2020
  • Místní strategie mohou pomoci systematicky snížit nehodovost na území měst, Silniční obzor 04/2020
  • Jak mohou místní strategie BESIP ovlivnit nehodovost na území obcí, Moderní obec 07/2020

Vedoucí:

Odkazy na projektové weby, videa a aplikace