Úvodní strana  »  Tiskové zprávy  »  Kampaň LIMIT o víkendu na Červenohorském Sedle

Kampaň LIMIT o víkendu na Červenohorském Sedle

Tisková zpráva

22. července 2020, Praha

Motocyklista Lukáš Pešek během víkendu představí kampaň LIMIT na Červenohorském Sedle.

TZ: Kampaň LIMIT o víkendu na Červenohorském Sedle 01

Zahájení je plánováno na sobotu 25. července 2020 od 10 hodin, ve 13 hodin pak proběhne tisková konference. Terénní akce proběhne za účasti Ing. Miroslava Charouze, krajského koordinátora BESIP, jesenických policistů a také zástupců Krajského úřadu Olomouckého kraje.

Cílem kampaně LIMIT je poukázat na neuspokojivou bilanci fatálních následků nehod s účastí motocyklistů. Během aktuální dekády (pozn. období 2011-2019) bylo každoročně usmrceno v průměru 78 motocyklistů a dalších 488 těžce zraněno!

Hlavní tvář kampaně, motocyklista Lukáš Pešek, k tomu dodává: „Na většinu motorkářů i řidičů doma čeká rodina nebo někdo blízký. To je hodně dobrý důvod dojet v klidu do cíle!“ Lukáš, který dlouhodobě propaguje bezpečné chování na motocyklech, se na kampani osobně podílí jak v médiích, tak také v terénu.

Kouty nad Desnou – Červenohorské Sedlo: 33 nehod se zraněním za 3 roky!

Od 9. června 2017, kdy byla komunikace po rekonstrukci uvedena do provozu, do 30. června 2020 bylo v úseku Kouty nad Desnou – Červenohorské sedlo evidováno 33 nehod se zraněním, z toho 3 nehody se zraněním smrtelným (všechno motocyklisté ve věku 28 let, 37 let a 44 let), 9 nehod s těžkým zraněním (všechno motocyklisté) a 21 nehod se zraněním lehkým (z toho 19 motocyklistů). Mapové podklady z aplikace Dopravní nehody v ČR jsou k dispozici zde.


TZ: Kampaň LIMIT o víkendu na Červenohorském Sedle 02

Nejrizikovější skupina? Motocyklisté ve věku 35-44 let

Data z uplynulého roku hovoří jasně. Nejvíce motocyklistů bylo usmrceno v situaci, kdy viníky byli motocyklisté ve věkových kategoriích 25-34 a 35-44 let (shodně 13 usmrcených). Nejvíce těžce zraněno (63) viníky-motocyklisty bylo ve věkové kategorii 35-44 let.

Nejčetnější faktory, které přispívají ke vzniku nehod motocyklistů:

  • nepozornost řidiče motocyklu
  • vysoká rychlost a nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky
  • nezkušenost motocyklisty
  • nesprávné vyhodnocení situace
  • vědomé nerespektování pravidel silničního provozu
  • reakce v panice

Bilance roku 2020

V období od ledna do června 2020 bylo v důsledku nehod na pozemních komunikacích usmrceno 32 a těžce zraněno 167 motocyklistů. Na této bilanci se velmi negativně podepsal měsíc duben, kdy bylo usmrceno 14 a těžce zraněno 66 motocyklistů – měsíční maxima z uplynulého půl roku. Aktuální informace nejen k bilanci motocyklistů jsou k dispozici zde.

„Závažnost zranění motocyklistů ovlivňuje řada faktorů. Z hloubkové analýzy dopravních nehod lze konstatovat, že jedním z nejvýznamnějších je rychlost motocyklisty i jeho kolizního oponenta. U motocyklistů je pak nejčetněji zastoupeno poranění horních a dolních končetin, následované poraněním hlavy a páteře,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.



Oproti posádce ve vozidle není motocyklista chráněný karoserií a dalšími bezpečnostními prvky. Během nehodového děje dochází buď k vymrštění motocyklisty na vozidlo, překážku nebo sunutí těla po vozovce. K poranění hrudi vč. páteře nedochází tak často ve srovnání s poraněním dolních a horních končetin. K takovému poranění dochází převážně při střetu s pevnou překážkou a vede často k vážnému až smrtelnému poranění.

Bližší informace jsou obsahem analýzy Motocyklisté, která je k dispozici zde.

[1] CDV, Kadula L., 2020. Informace o plnění NSBSP v roce 2020
[2] CDV, Kulišťák M., 2020. Analýza Motocyklisté, dílčí cíl NSBSP
[3] CDV, Hloubková analýza dopravních nehod (www.vyzkumnehod.cz)
[4] CDV, Dopravní nehody v ČR (https://nehody.cdv.cz/)
Fotografie: BESIP, CDV