Požadavky na auditory bezpečnosti pozemních komunikací
Audit bezpečnosti pozemních komunikací (dále jen „audit“) může provádět pouze osoba s platným povolením, tzv. auditor bezpečnosti pozemních komunikací (dále jen „auditor“). Odbornou způsobilost, rozsah, obsah školení a povinnosti auditora stanovují novely zákona č. 13/1997 Sb. a prováděcí vyhlášky č. 104/1997 Sb. Auditor je oprávněn provádět všechny nástroje utváření bezpečné infrastruktury uvedené ve směrnici 2008/96/EC o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury.
Zájemce o pozici auditora musí absolvovat školení v rozsahu 40 hodin u osoby nebo organizace, které byla Ministerstvem dopravy ČR udělena akreditace k provádění školení. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. je akreditovaným školicím střediskem bezpečnostních auditorů — více zde. Žadatel o pozici auditora musí mít dále dostatečnou odbornou způsobilost, kterou prokazuje dokladem o vystudování příslušného studijního programu v oblasti technických věd nebo oboru souvisejícím s prováděním auditu a dostatečnou praxi v oblasti bezpečnosti silničního provozu, tak jak uvádí tabulka 1.
Tabulka 1 — Odborná způsobilost žadatele o pozici auditora
Studijní program | Délka praxe |
---|---|
Bakalářský, magisterský, doktorský | 3 roky |
Vyšší odborné vzdělání | 4 roky |
Střední vzdělání s maturitou | 5 let |
Po absolvování školení je žadatel povinen složit zkoušku před komisí jmenovanou Ministerstvem dopravy ČR. Po úspěšné zkoušce a prověření praxe a bezúhonnosti získá žadatel platné povolení, stává se auditorem bezpečnosti pozemních komunikací a je zařazen na seznam auditorů. Tento seznam je dostupný na internetových stránkách Ministerstva dopravy ČR. Jednou za tři roky od vydání povolení nebo konání předchozího pravidelného školení má auditor povinnost účasti na pravidelném školení v rozsahu 16 hodin.
Nestrannost
Zákon č. 13/1997 Sb. stanovuje v § 18j další povinnosti auditora, týkající se zejména jeho nestrannosti. Auditor by měl být zcela nezávislý na projektu, který audituje. To znamená, že by neměl být v takovém vztahu s objednavatelem auditu, investorem, popřípadě s projektantem, který by jakýmkoliv způsobem ovlivňoval způsob zpracovávání auditu. Tato nezávislost je nutná z toho důvodu, že auditor zastupuje zájmy uživatelů dopravního projektu, tzn. zájmy všech skupin účastníků provozu na pozemních komunikacích, a zájmy některých skupin mohou být v některých případech v rozporu např. se zájmy investora.