„Hele, motorka!“: Nová kampaň BESIP učí řidiče vnímat motorkáře
Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Přesto až 40 % nehod, při nichž dojde ke zranění motorkáře, zaviní řidič automobilu – nejčastěji kvůli jeho přehlédnutí. Na tento problém upozorňuje nová osvětová kampaň „Hele, motorka!“, kterou společně spustili BESIP a Česká asociace pojišťoven.
Kampaň cílí na změnu vnímání motorkářů u řidičů aut a vychází z poznatků neurovědy, zejména tzv. SMIDSY efektu („Sorry Mate, I Didn’t See You“), kdy mozek ignoruje menší a neobvyklé objekty – jako jsou právě motocykly. Pomoci má jednoduchý trik: „Vidíte motorku? Řekněte si nahlas ‚Hele, motorka!‘“
Do kampaně se zapojili i tři ambasadoři, kteří se s následky dopravních nehod setkávají denně:
- dopravní psycholog Pavel Řezáč z Centra dopravního výzkumu,
- záchranářka Veronika Oslzlá z Pražské záchranné služby,
- a dopravní policista Jan Straka od Policie ČR.
Ambasadoři kampně „Hele, motorka!“: Jan Straka, Veronika Oslzlá, Pavel Řezáč
„Motocyklista není soupeř, ale rovnocenný účastník provozu. Pokud bychom dokázali jeho vnímání přenést i na řidiče, kteří nikdy neseděli na motorce, předešli bychom mnoha tragédiím,“ shrnuje smysl kampaně výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Kampaň probíhá od května v televizi, rozhlase i v ulicích, kde například 362 balónků s heslem „Hele, motorka!“ symbolizovalo počet motorkářů, kteří za posledních 5 let přišli o život. V létě ji doplní také hrané televizní spoty s reálnými scénáři rizikových situací.
Bližsí informace ke kampani najdete přímo na jejím webu helemotorka.cz nebo v tiskové zprávě Ministerstva dopravy.